Englanti valtaa sijaa ruotsinkielisen nuorison arjessa

Englanti valtaa sijaa ruotsinkielisen nuorison arjessa

Publicerad | Uppdaterad

Englanti on ruotsin kielen rinnalla osa suomenruotsalaisen nuorison arkea, mutta suomen käyttö vaihtelee enemmän. Tähän viittaa ajatuspaja Magman teettämä nuorisobarometri, jossa 800 ruotsinkielistä 15–19-vuotiasta vastasi Taloustutkimuksen tekemään kyselyyn.

Noin neljännes nuorista kertoo, että he puhuvat perhepiirin ulkopuolella englantia, muun muassa ystävien kanssa ja koulussa tai töissä. Digitaalisessa ympäristössä englanti nousee jopa ykkössijalle: 47 prosenttia internetin käytöstä sujuu englanniksi ja 40 prosenttia ruotsiksi.

  • Englanti kuuluu nuorten arkipäivään riippumatta asuinpaikasta. Suomen käyttö sen sijaan vaihtelee enemmän ympäristön mukaan, Magman tutkija Jenny Stenberg-Sirén toteaa. Enimmäkseen ruotsia puhuvien perheiden lapset eivät esimerkiksi käytä verkossa suomea juuri lainkaan.

Poikien ja tyttöjen nettikäyttäytyminen on selvästi erilaista myös kielen osalta. Pojat käyttävät huomattavasti enemmän englantia, siinä missä tytöt ruotsia. Nuoret näyttävän tekevän verkossa eri asioita. Barometrin mukaan pojat pelaavat, jolloin pelikumppanit voivat olla kaikkialta maailmasta ja yleiskielenä englanti. Tytöt puolestaan pitävät ahkerasti yhteyttä ystäviinsä sosiaalisen median välityksellä.

  • Sukupuolten erilainen mediakäyttäytyminen tunnetaan aikaisemmista tutkimuksista ja nuorisobarometri vahvistaa, että internet palvelee pojille ja tytöille eri tarpeita. Kiinnostava jatkokysymys kuuluu, kuinka tietoisesti nuoret valitsevat verkossa kielensä – ruotsin tai englannin. Vai ovatko he niin varmoja kielestään, että valinta tapahtuu automaattisesti, Stenberg-Sirén pohtii.

Tutkimusta ovat rahoittaneet Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, Svenska Yle, Lilla Teatern (Helsingin kaupunginteatteri) sekä Svenska Teatern. Nuorisobarometrin ensimmäinen osa löytyy tästä.

Ladda ner studien här

Vill du få inbjudningar till våra evenemang? Lägg till dig på vår gästlista här.