Språkundervisningens nuläge och framtidsvisioner

Språkundervisningens nuläge och framtidsvisioner

Publicerad

Rapporten Språkundervisningens nuläge och framtidsvisioner har skrivits av ett forskarteam bestående av PeD Jenni Alisaari, PeD Mikaela Björklund, FD Raisa Harju-Autti och FD Leena Maria Heikkola.

Enligt de fyra forskarna befinner sig språkundervisningen i Finland vid ett vägskäl. Engelskan dominerar i språkundervisningen och kunskaperna i det andra inhemska är haltande och bristfälliga. Forskargruppen föreslår därför ett åtgärdspaket med fokus på en bred språkreserv och en konkret tvåspråkghet.

Rapporten är ett beställningsarbete av Utbildningsstyrelsen i samarbete med Magma. Den är samtidigt en del av nationalspråksstrategins åtgärdsprogram.

Ladda ner studien här

Vill du få inbjudningar till våra evenemang? Lägg till dig på vår gästlista här.