Trots att intresset för Finland har ökat markant i Sverige de senaste åren, syns det inte i turismstatistiken. Magmas analys visar att svenskarnas andel av de utländska övernattningarna i Finland tvärtom nästan har halverats sedan början av 2000-talet.
De senaste åren har svenskarnas intresse för Finland ökat så mycket att det har talats om en ”boom”. Opinionsmätningar visar att allt fler svenskar vill veta mer om sitt grannland och kan tänka sig att resa dit.
– Steget från intresse till konkreta handlingar är ändå ofta långt, säger Mikko Majander, samhällsanalytiker vid Magma. Svenskarnas entusiasm för Finland är säkert genuin på ett principiellt plan, men den omvandlas inte automatiskt till turism.
Statistik över utlänningars övernattningar visar att svenskarnas andel av den finska logimarknaden nästan har halverats under 2000-talet. I absoluta tal handlar det om ett tapp på över hundratusen övernattningar. Under 2023–2024 har man inte ens nått upp till nivåerna före pandemin.
– Antalet Finlandsfödda i Sverige har minskat avsevärt, och man har inte lyckats få efterföljande generationer att resa hit i samma omfattning, säger Majander. Sveriges starka befolkningstillväxt har inte heller återspeglats i ett ökat resande till Finland.
Cirka en tredjedel av svenskarnas övernattningar sker på Åland. Om man begränsar jämförelsen till fastlandet har Sverige tappat från en andraplats vid millennieskiftet till en femteplats efter Tyskland, Storbritannien, USA och Frankrike. Den ryska turismen är ett kapitel för sig.
– Finlands växande julturism och ”Lapplandsmagin” lockar inte svenskar på samma sätt som britter, holländare och resenärer från Medelhavsområdet. Den nordliga exotiken finns ju också hemma i Sverige, säger Majander.
– Finland kan i mångas ögon framstå som både dyrt och för likt Sverige. När familjebanden försvagas behövs nya faktorer som lockar, tillägger han.