Det yttre trycket (Magma-studie 2/2016)

8 dec 2016 | Magma
Det yttre trycket är en omvärldsanalys med särskild fokus på digitaliseringen, invandringen och flera nationella reformer såsom vårdreformen och den nya läroplanen. Analysen är en personlig betraktelse skriven av Björn Sundell som efter sex år vid Magma numera är fri publicist.

Ung och i behov av stöd (Magma-pamflett 4/2016)

I den här pamfletten presenteras Navigator-modellen så som den genomförs i huvudstadsregionen. Vilka styrkor, svagheter, hot och möjligheter verkar den nya modellen föra med sig för den svenskspråkiga servicen? Ett jämförande perspektiv erbjuds genom en titt på den tvåspråkiga Navigator-modellen i Vasa.

Den finlandssvenska boken åren 2011 och 2015 (Magma-pamflett 3/2016)

Bokbranschen utmanas just nu från många håll och flera stora bokmarknader upplever en nedåtgående trend i både publikation och omsättning. Samma tendens är synlig också vad gäller böcker tryckta på svenska i Finland. I den här pamfletten publiceras för första gången övergripande statistik om den svenska bokutgivningen och bokförsäljningen i Finland.

Svenskspråkiga nylänningar toppar flytten till Sverige (Magma-pamflett 2/2016)

I sin analys av den svenskspråkiga flyttningen mellan Finland och Sverige 2000–2015 visar Kaisa Kepsu att utflyttningen till Sverige accelererat under de senaste två åren, 2014 och 2015. Det mest utmärkande för utvecklingen är att svenskspråkiga flyttar mer från södra Finland än från Österbotten. Statistiken visar att det inte bara är de högutbildade som flyttar till Sverige, utan flyttningsströmmen...

Det behövs en aktivare kulturpolitik på svenska

I en ny Magma pamflett ”Riktlinjer för en kulturpolitik på svenska i Finland” skriver MM Wivan-Nygård Fagerudd och journalisten Mikael Kosk om behovet av en aktivare kulturpolitik på svenska.

Svensk forskare rör om i skoldebatten: Hierarkisk, lärardominerad skola bakom Pisa framgången

5 okt 2015 | Magma
Vad är det som gör att Finland har klarat sig så bra i Pisaundersökningarna? Och varför har resultaten försämrats under senare år? Gabriel Heller Sandgren har undersökt frågorna i sin doktorsavhandling Real Finnish Lessons. The True Story of an Education Superpower. Forskaren presenterade nyligen sina resultat på ett Magma-seminarium.

Ett språk eller två? (Magma-studie 1/2015)

Om utvecklingen fortsätter som hittills kommer vi under de närmaste tio åren att uppleva ett stort antal kommunsammanslagningar. Detta gäller också de tvåspråkiga regionerna. När en- och tvåspråkiga kommuner slås samman blir den nya storkommunen automatiskt tvåspråkig. Hur ska tidigare enspråkiga kommuner klara av servicen på två språk? Hur ska kommunen administreras så att alla blir rättvist behandlade,...

Yksi kunta, kaksi kieltä (Magma-studie 1/2015)

Seuraavien kymmenen vuoden aikana kehitys kulkee kohti suurempia yksikköja muun muassa kuntaliitosten kautta. Kaksikielisellä seudulla tapahtuvaan kuntaliitokseen osallistuu usein sekä kaksikielisiä että täysin suomenkielisiä kuntia. Syntyvä uusi kunta on silloin aina kaksikielinen. Miten uuden kunnan tulisi rakentaa päätöksentekonsa, toimintatapansa ja palveluorganisaationsa jotta kuntalaisia pystytään...

Ett språk eller två – Förvaltningsmodeller för tvåspråkiga kommuner

I Jan-Erik Enestams och Marcus Henricsons nya utredning Ett språk eller två – Förvaltningsmodeller för tvåspråkiga kommuner utforskas hur en tvåspråkig kommun ska organisera sin verksamhet för att på bästa sätt betjäna sina invånare. Utredarna presenterar fyra möjliga förvaltningsmodeller för kommunerna och rekommendationer för utveckling av kommunalförvaltningen.

Den obligatoriska svenskan – för och emot i korthet

27 mar 2015 | Magma
Riksdagen röstade i början av mars 2015 med stor majoritet för att behålla den obligatoriska skolsvenskan, 134 röster mot 48. Det betyder dock inte att saken är slutligt avgjord så länge som folkopinionen är kritisk. Magma har sammanställt en förteckning över vanliga argument kring obligatoriet och räknar upp de fördelar och den kritik som lyfts fram i debatten.

”Ni har ju era fonder”/ ”Vi har ju våra fonder” – hållbar kulturpolitik på svenska i Finland? (Magma-studie 3/2014)

Vem bär ansvaret för den svenskspråkiga kulturens framtid i Finland? Är det möjligt att tala om en hållbar kulturpolitik på svenska? Hur definieras svenskspråkig kultur och hur finansieras den?

Magma-akademin lockar allt fler unga

21 nov 2014 | Magma
Till Magmas tvåspråkiga ungdomsakademi Magma-akademin har det i år kommit 110 ansökningar. Målsättningen är att skapa nya och naturliga nätverk över språkgränsen.