Den globala finlandssvensken

De egna institutionerna är fundamentala för vår kulturgemenskap, som oftast är i minoritet också lokalt. Men institutionerna räcker inte till, om de inte har ett stöd och en legitimitet hos majoriteten.

Svensk forskare rör om i skoldebatten: Hierarkisk, lärardominerad skola bakom Pisa framgången

5 okt 2015 | Magma
Vad är det som gör att Finland har klarat sig så bra i Pisaundersökningarna? Och varför har resultaten försämrats under senare år? Gabriel Heller Sandgren har undersökt frågorna i sin doktorsavhandling Real Finnish Lessons. The True Story of an Education Superpower. Forskaren presenterade nyligen sina...

Ingen friskola en av orsakerna till skolframgången i Finland

På DN Debatt (30.6.) skriver minister Pär Stenbäck om varför skolan i Finland lyckats där den svenska skolan inte gjort det.

Specialskolan för synskadade ett resurscenter

I Finland föds varje år cirka 100 barn med synskador. En del av barnen är helt blinda, en del har nedsatt syn och en del har flerfunktionshinder. De flesta går i en vanlig skola, studerar och får en utbildning på samma sätt som sina seende jämnåriga. Vissa har ändå behov av specialstöd, men idag är det...

Säregen pamflett om den onyttiga svenskan

9 jun 2014 | Sven-Erik Klinkmann
Vart försvann drömmen om jämlikhet och rättvisa i den tunnelvisionen? Den frågan ställer docent Sven-Erik Klinkmann som läst professor Ilmari Rostilas pamflett Vapaaehtoinen ruotsi on hyvinvointietu. Suomenkielisten näkökulma kielipolitiikkaan. Pamfletten utkom i samband med att medborgarinitiativet...

Rätten till utbildning (Magma pm 3)

I Magmas pm Rätten till utbildning beskriver docent Karin Linnanmäki hur Svenska skolan för synskadade utvecklats från en internatskola för blinda i Helsingfors till en specialskola med ett center för lärande och kompetens, som förväntas erbjuda specialpedagogiska tjänster till hela Svenskfinland.

Tarvitaanko Suomessa kaksikielisiä kouluja?

Kaksikielistä koulua käyneiden oppilaiden koulumenestys ja kielitaito ovat kansainvälisten tutkimusten valossa keskimäärin huomattavan hyvät. Suomessa ei kuitenkaan ole kaksikielistä koulua, jossa osa opetuksesta annettaisiin suomen, osa ruotsin kielellä. Jos sellainen perustetaan, lähtökohtana tulee...

Tvåspråkiga skolor – fördelar och nackdelar

Internationella undersökningar visar att eleverna i medeltal klarar sig anmärkningsvärt bra i tvåspråkiga skolor. I Finland saknas genuint tvåspråkiga skolor med undervisning på både finska och svenska. Magmas nya utredning betonar att om en sådan grundas är det av yttersta vikt att skolan respekterar...

Tvåspråkiga skolor? (Magma-studie 4/2013)

I den här studien återger Marketta Sundman debatten där parterna på finskt och svenskt håll länge talat förbi varandra

Motståndet mot obligatorisk svenska har inte ökat, allt fler osäkra

Under de fem senaste åren har motståndet mot den obligatoriska svenskundervisningen inte ökat, utan minskat med en procentenhet. Däremot har osäkerheten spridit sig. Det här framgår av en opinionsmätning om svenskans ställning i Finland, som Taloustutkimus under oktober månad gjort för tankesmedjan...

Ruotsalaisuuden päivä on enemmän kuin tarpeen

Trevlig svenska dagen! Det svenska språket och finlandsvensksheten har varit naturliga delar av vårt samhälle. Tyvärr är det inte längre så. Rörelsen mot "tvångssvenskan" har fått sådana dimensioner som bevisar att det inte mera handlar endast om språkstudier. Aktivisterna påstår, att frivilliga svenskan...

Ruotsin kieltä kannattaa opiskella

Maaseudun Tulevaisuudessa (6.11.) Sirpa Salovius kirjoittaa ruotsin kielen merkityksestä: "Suomen ulkopolitiikkaa on sotien jälkeen johdettu niin, että Suomi on saanut enemmän liikkumavaraa Pohjoismaihin ja yleensäkin lähteen unohtamatta hyviä suhteita itäiseen naapuriimme. Ruotsista Suomi on saanut...